Health Care

Health Care

MENS SANA IN CORPORE SANA

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Niet zomaar één of ander gezegd.
Voetballers met de juiste LIFESTYLE hebben een veel grotere kans om een BETERE voetballer te worden!

De juiste lifestyle concentreert zich rond 3 factoren:

  • Voeding bij voetballers
  • Rust en mentale gezondheid
  • Blessurepreventie, fysieke en medische begeleiding

VOEDING

Een sporter vraagt meer van zijn lichaam dan een gemiddeld persoon. Daarom is het zeker belangrijk aandacht te besteden aan een evenwichtige voeding. Hiervoor hanteert men best de voedingsdriehoek bij het samenstellen van iedere maaltijd. Een goede voeding is voor jonge voetballers van essentieel belang voor de groei en ontwikkeling tot een volwassen lichaam, het leveren van prestaties en het vermijden van gezondheidsproblemen.

Het unieke van het menselijk lichaam is dat zijn energie kan halen uit verschillende voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten). Naargelang de intensiteit van de inspanning zal een van deze voedingsstoffen domineren.

Koolhydraten = brandstoffen

De inspanning van een voetballer bestaat uit hoofdzakelijk uit een aaneenschakeling van korte, explosieve acties (snel sprinten, schieten, springen, draaien, …) gedurende lange tijd. De energiebron die voldoende snel energie kan leveren zijn de koolhydraten.

Gezonde koolhydraten > Groenten en fruit, pastaproducten (spaghetti, lasagne), aardappelen, volkorenrijst, bruine broodsoorten (liefst volkoren) zijn gezonde energiebronnen. Zij leveren niet alleen de nodige koolhydraten maar bevatten ook veel vitamines, mineralen en voedingsvezels die noodzakelijk zijn voor het behoud van een gezond lichaam.

Te vermijden koolhydraatbronnen > Chocolade, snoep, koek en frisdranken brengen geraffineerde koolhydraten aan. Deze voedingsmiddelen bevatten weinig of geen beschermende voedingsstoffen en zijn daarom best te vermijden.

Vetten = brandstoffen

Wanneer een voetballer wandelt of jogt, ligt de intensiteit van zijn inspanning een stuk lager en moet de energielevering dus niet zo vlug gebeuren. Op dat moment kan hij dan beroep doen op de vetten.

Zachte vetten > Deze zijn aanwezig in vette vissoorten, oliën en margarines van plantaardige afkomst. Dit zijn de goede vetten (onverzadigde) en gaan het dichtslibben van de aderen tegen.

Harde vetten > Vlees en vleeswaren, boter of margarines van dierlijke afkomst, snoep en koeken bevatten slechte of harde vetten die hart- en vatenziekten kunnen veroorzaken.

Eiwitten = bouwstoffen

Eiwitten zorgen voor de opbouw of herstel van het lichaam . Ze zijn echter niet geschikt als brandstof. Volgende producten leveren de nodige eiwitten : melkproducten, eieren, vlees, vis en peulvruchten. Aangezien het energieverbruik per individu heel verschillend kan zijn, bestaan er geen vaste richtlijnen over de juiste hoeveelheid energie die moet worden opgenomen.

Conclusie:
Sporters die met grote brandstofreserves aan de wedstrijd beginnen, kunnen dus langer doorgaan met het uitvoeren van intensieve inspanningen. De omvang van deze voorraad zal echter wel afhangen van wat de sporter dagelijks consumeert en van de hoeveelheid koolhydraten die hij inneemt vlak voor, tijdens en direct na de wedstrijd of training.

BLESSUREPREVENTIE

Een bekend spreekwoord zegt, BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN. Blessurepreventie is een belangrijk deel van de training om het voorkomen van blessures. Rompstabilisatie, proprioceptie, spierversterkende oefeningen, lenigheid, recuperatietraining, bekken controle, voeding en rust zijn zaken waar we wekelijks of zelfs dagelijks tijd moeten aan besteden.

Een goed getraind en gezond lichaam kan normaal gezien voldoende weerstaan aan de intensieve belasting van de voetbalsport. Het gevaar voor terugkerende en langdurige blessures komt meestal door onvoldoende rust, verkeerde trainingsmethodes, trainen met lichte blessures waardoor overbelasting optreedt en de kans op blessures vergroot. Als de belasting (exogeen) afgestemd wordt op de belastbaarheid (endogeen) kan theoretisch gezien nauwelijks een blessure ontstaan door sportbeoefening.

Meer informatie over blessureprevenite kan u HIER terugvinden!





Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!